Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 10 w Kołobrzegu
OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE
Opracowanie:
mgr Violetta Stawicka
Kołobrzeg
Wizja Przedszkola Miejskiego nr 10
Nasze przedszkole jest placówką przyjazną, aktywną, pomysłową, innowacyjną i kreatywną, ukierunkowaną przede wszystkim na wszechstronny rozwój całej społeczności przedszkolnej, wyszukiwanie ich talentów i zainteresowań. Dzieci rozwijają optymistyczne cechy charakteru: zaradność zwaną też przedsiębiorczością, odpowiedzialność, kreatywność, estetykę, samodzielność, odporność emocjonalną, empatię i szacunek. Przedszkole realizuje programy własne nauczycieli. Przedszkolaki, oprócz podstawowych zajęć, uczestniczą w wycieczkach do kina, teatru, w spotkaniach z ciekawymi ludźmi, dzięki którym poznają specyfikę różnych zawodów. Celem przedszkola jest to, aby dzieci podczas pobytu nie tylko poznały treści zawarte w programach nauczania, ale przede wszystkim doświadczyły interakcji społecznych, ucząc się zasad zgodnego funkcjonowania i przestrzegania ich w grupie, rozwiązywania konfliktów, reagowania na potrzeby innych. Rodzice są partnerami, a także wsparciem dla naszych przedsięwzięć wychowawczych i edukacyjnych. Jesteśmy przedszkolem otwartym na potrzeby środowiska lokalnego. Ponadto naszym atutem jest życzliwy personel, wszechstronnie wykwalifikowana, doświadczona kadra nauczycielska, nowoczesne, skuteczne metody pracy dające indywidualne spojrzenie na dziecko. Edukacja w przedszkolu pozwoli dzieciom skonstruować system wartości, będący podstawą funkcjonowania w przyszłości i mający wpływ na jakość ich życia w społeczeństwie.
Moja koncepcja pracy na kolejne lata zakłada kontynuację przyjętych kierunków jednak poszerzonych o nowe priorytety. Skłaniam się ku modelowi przedszkola środowiskowego i promującego nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne i metodyczne. Moja koncepcja uwzględnia dotychczasowy dorobek wraz z nowymi kierunkami.
Misja Optymistycznego Przedszkola
Wyznacznikiem mojej pracy będzie włączenie się do Strategii Rozwoju Certyfikowanych Optymistycznych Przedszkoli. Optymistyczne Przedszkole ma za zadanie wychować szczęśliwe, zaradne i samodzielne dzieci, pełne wiary w siebie, życzliwe, potrafiące współpracować z rówieśnikami i dorosłymi.
Nasze Certyfikowane Optymistyczne Przedszkole:
- Posiada system wartości uniwersalnych, swoją tożsamość, dąży do poznawania wszystkich przedszkoli realizujących program
- Buduje relacje wśród dyrektorów, nauczycieli i dzieci, rodziców i pracowników
- Rozwija potencjał zawarty wśród różnorodności działań prowadzonych w obszarze edukacji
- Jest atrakcyjnym przekazem i wzorem wyzwalania kreatywności i realizowania aspiracji
- Uczenie dzieci tolerancji wobec innych, akceptacji odmienności oraz poszanowania praw człowieka, poprzez edukację wielokulturową.
Program Optymistyczne Przedszkole pomaga rodzicom i wychowawcom nauczenia dziecka zaradności, optymizmu i samodzielności. Dzięki temu dziecko będzie odporne na zjawisko wyuczonej bezradności i znacznie lepiej przygotowane do radzenia sobie z problemami na każdym etapie życia. Celem wspólnych dążeń nauczycieli i rodziców będzie takie wychowanie dzieci, aby przejawiały one zachowania i działania konstruktywne, życzliwe i przyjazne dla innych ludzi. Ważne też jest by dzieci były zgodne, chętne do pomocy, współpracy, tolerancyjne i wrażliwe.
Koncepcja pracy optymistycznego przedszkola w latach uwzględniać będzie priorytety związane z:
- Rozwijaniem aktywności, inwencji i kreatywności dziecka
- Realizacją działań w zakresie kształtowania u dziecka postaw obywatelskich i patriotycznych
- Rozwijaniem kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych dzieci
- Doskonaleniem systemu wspierania wielokierunkowego rozwoju dziecka
- Rozwijaniem sprawności i nawyków ruchowych u dzieci, umożliwiających podjęcie nauki w szkole
- Rozwijaniem talentów, zainteresowań i zdolności dzieci
- Promocją zdrowia i bezpieczeństwa
- Budowaniem partnerskiego i skutecznego systemu współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
- Inspirowaniem kadry pedagogicznej do tworzenia nowatorskiego i twórczego stylu pracy, poszerzanie jej kompetencji.
... więcej w załączniku poniżej